Wednesday 25 April 2012


Assalamualaikum semua....erm,...dah bersarang blog aku ni nampak nyer....maklum lah banyak perkara yang lebih utama aku perlu uruskan......haaa.... hari ni aku nak start update balik blog aku ni dengan berita2 yang aku dengar mase cuti ni.... Sekarang ni lah....apa yang aku sedih ialah mengenai kemalangan jalan raya....sedih sesangat bile dengar berita2 ni especially kalo yang melibatkan kematian..... ;-( 

Antara pic kemalangan jalan raya
Antara pic kemalangan Jalan Raya


Kalo kite tengok sekarang nii....kt dada2 akhbar,mesti ade je berita tentang kemalangan raya yang meragut nyawa......aku minta jauhkan lah ia berlaku dalam keluarga aku,kawan2 dan sume lah........beberapa hari lps, aku gi melawat parents kpd seorang student yg berumur kira2 20an yg meninggal dunia akibat kemalangan jln raya di perak....die naik motor.....x silap aku apa yg aku dengar dari parents die,ade 2 org mat rempit yang sedang merempit merempuh die mase kt simpang.....die terpelanting jauh…….terseret atas jalan raya….aduuhhhh....kesian aku tgk parents die....dah lah die anak sulung n die seorang saje lelaki dalam adik-beradik die.....yg lain sume pompan...x silap aku adik-beradik die ade 5 org…..

Allahyarham cedera parah (patah tengkok n bnyk lgi) dan ade kecederaan dalaman…..die menghembuskan nafas terakhir dalam perjalanan ke hospital….sedih giler mase ayah die cerita kt kami….Apa yg aku geram nye,…2 org mat rempit tu x de lah kecederaan serius mcm allahyarham…..seorang 2 die just patah kaki je..n sorg lagi cedera2 biase je…..Mungkin ini dah ajalnye n mungkin allah nk bg peluang kt 2 org mat rempit 2 supaya bertaubat……

Bukan ape,aku pon pernah excident jugak….kt simpang juga…..mase 2 aku ngn adik aku…aku excident dgn sorg pelajar tingkatan 5…..xde lesen plak 2……time 2 aku kt jalan straight…..sepatutnye die bg lah aku jln dulu…n then baru lah kuar dr simpang tp sebaliknya…konon nye sempat lah 2….dah lh kuar mase aku dah dekat ngn die….pe lagi xsempat lah aku nk brek……2 lah kekurangan org yg x ambik lesen……x tau undang2….Esok nye xgi keje lah aku….bkn kerana aku cedera tp motor ak pon cedera……nasib baik adik aku xde pape….Tapi pape pon,ini aku jadikan satu pengalaman n always pesan kt adik2 aku….

Ehh2…cite pasal aku lak…tp x pe lah…janji ade kaitan ngn kemalangan jln raya…erm,..nk kate kempen n dll dah buat dah….tp mslh kemalangan jalan raya still mcm 2….. agak2 nye ape lagi yg perlu dilakukan…..mgkin mereka x mengalami nye sendiri……bile dah mengalami baru mereka tau bhye nye pandu kenderaan laju2 terutamanya motor…..silap skit,abih lah….boleh je nk pandu laju tp ikut keadaan n sekeliling jalan raya lah….kalo highway 2 boleh lah laju skit tp berhati2 lah…Ini tidak,kt jalan kg pon nk bawa cm kt highway…mmg cari nahas…
Bile tgk kemalangan jalan raya yg berlaku sekarang,.perhhh mmg dahsyat….kenderaan 2 mesti remuk abiz….mcm mane lah x mati….kalo kenderaan yg keras 2 pon boleh remuk cm kertas,apatah lagi manusia…???fikir2 lah erk….nyawa kite sgt penting….

Kemalangan Ngeri

Sedar lah wahai pembaca


P/S :Bile dah ade atas jln raya,berhati-hati…kadang2 kalo kite x rempuh org,org plak akan rempuh kite…apa yg ayah aku pesan,bila diatas jalan raya biar mata kite disekeliling supaya boleh elakkan kemalangan…..dan ambik lah lesen cepat2…..kumpul duit…..jangan abizkan kt tempat yg x berfaedah je…..

No comments:

Post a Comment